עבודה מול מאייר - סיפור ילדים

 

יש מעצבים שהם גם מאיירים. יש מאיירים שהם גם מעצבים ויש מעצבים שאין להם מושג באיור ומאיירים שמתרחקים מעיצוב כמו מאש.

הפוסט הזה, בעקבות שאלות שהגיעו למערכת, הוא לטובת מעצבים שנדרשים לעבוד מול מאייר והוא בא לעשות סדר בתהליך עבודה על ספר ילדים. מהם שלבי העבודה, מהי החלוקה בין המעצב למאייר ולמה כדאי לשים לב.

 

 

בחירת פורמט.

אם פנו אליכם בבקשה לעצב ספר ילדים, ייתכן שהבקשה הזו תגיע כבר עם איורים מוכנים, אם כי הדרך הנכונה לעבוד היא קודם לפנות למעצב ורק אחר כך למאייר.

אם הפנייה אליכם נעשתה עוד לפני שהמאייר התחיל לעבוד, הדבר הראשון שתדרשו לעשות הוא לבחור פורמט לספר. בניגוד לספרי מבוגרים, שם הגדלים הם יותר סטנדרטיים, בספרי ילדים תוכלו למצוא מגוון רחב של פורמטים. כדאי לבקש מהסופר להביא מספר ספרים בגדלים שהוא אהב ולבחור יחד את הגודל המתאים לספר שלו. הפורמט הנפוץ ביותר בארץ הוא פורמט ריבועי של 22/22 ס"מ. השמועות אומרות שזו מידה שנכנסת טוב בגיליון. ייתכן שבעבר, כשמהדורה סטנדרטית הייתה 5000 עותקים, זה היה משמעותי. היום מהדורה של ספר ילדים חדש היא בסביבות ה-500 עותקים ולכן יש לחישוב הזה משמעות נמוכה יותר.

 

חלוקת עמודים.

השלב השני הוא חלוקת הטקסט לעמודים. החלוקה צריכה להיות פחות או יותר שווה אך בראש ובראשונה עליה לשרת את המהלך הסיפורי. כמובן שזהו שלב שמתבצע יחד עם הסופר.

שימו לב שמספר העמודים בספר חייב להתחלק בארבע ושיש לשמור עמוד אחד לקרדיטים ואחד לפתיח. כלומר, אם בספר יש עשרים-וארבעה עמודים, נשארים לכם עשרים-ושניים לחלוקת הטקסט, שזה אחת-עשרה כפולות.

 

תכנון גריד.

האם האיורים יתפרסו על כל הכפולה והטקסט יבוא עליהם? האם האיורים יהיו תמיד בצד שמאל של הכפולה ובצד ימין יישאר שטח ריק לטקסט? האם האיורים גולשים החוצה או שנשארת מסגרת פנימית? מהו גודל הפונט וגודל הריווח בין השורות?

כל אלו החלטות שיש לקבל לפני שמתחילים לעבוד על האיורים.

 

שליחת הוראות למאייר.

אחרי שבחרתם פורמט, תכננתם גריד וחילקתם את הטקסט לעמודים, הגיע הזמן שלכם לקחת צעד אחורה לתת למאייר לעשות את החלק שלו. חשוב שהמאייר יקבל מכם את כל הנתונים וידע בדיוק איך עליו לעבוד. תנו למאייר הוראות מדויקות לגבי גודל האיורים, צורך בבלידים, השארת מקום לטקסט וכו'.

בשום אופן אל תתנו למאייר הוראות בימוי בסגנון "כאן צריך להיות איור של סבתא וילד", "כאן איור של ילד מטפס על עץ" וכו'. זה לחלוטין לא התפקיד שלכם.

 

דברים שחשוב לסגור מראש:

כריכה: האם המאייר מכין איור ייחודי גם לכריכה או שזה תפקידכם לגזור משהו מתוך איור קיים ולעצב את הכריכה בהתאם.

וניטות לעמוד פתיחה וסגירה: גם כאן – האם המאייר מכין כאלו במיוחד או שאתם תגזרו מתוך האיורים. ואלי בכלל לא יהיו כאלו.

פורזץ: הפורזץ אלו הדפים שמחברים בין הכריכה לשאר הספר. הם יכולים להישאר לבנים אך בספרי ילדים מקובל להדפיס גם עליהם. האם המאייר מכין פורזץ או שאתם אמונים על המלאכה.

 

חשוב מאוד שהדברים האלו יסוכמו מראש. גזירת פריט מתוך איור לצורך עיצוב חדש ללא הסכמת המאייר זו הפרה של זכויות יוצרים, גם אם מדובר בעיצוב עבור הספר שהמאייר עבד עליו.

 

דברים שחשוב להכניס לראש:

ברוב המקרים מי שפונה אליכם זה הסופר. הוא הלקוח והוא זה שאתם מחוייבים אליו, אבל ספר ילדים הוא יצירה משותפת של כותב ומאייר. שניהם יופיע על כריכה ואם הספר יזכה אי פעם בפרס ספרותי כלשהו, הפרס הזה יתחלק בניהם באופן שווה. אתם, לעומת זאת, לא נחשבים ליוצרים בסיפור הזה, גם אם העבודה שלכם חשובה ומשמעותית. השם שלכם יופיע מקסימום בעמוד הקרדיטים הפנימי בגודל של 9 פוינט וכך זה צריך להיות. זכרו את מקומכם ותנו למאייר את המקום והמרחב שלו. אל תכנסו בין הסופר למאייר, אל תעירו הערות על האיורים אם הן אינן רלוונטיות לעיצוב, אל תחלקו הוראות שחורגות ממסגרת האחריות שלכם.

 

Please reload

מה זה פה?

הבלוג "צרות של מעצבים" מציע מידע, טיפים, והגיגים הנוגעים לכל אותם דברים שאתם לא אוהבים לעשות אבל אין לכם ברירה.

תמחור, חוזים, התנהלות מול לקוחות, ניהול זמן ועוד.

כל הכתוב בבלוג הוא תוצאה של נסיוני האישי כמעצבת גרפית ובעלת סטודיו. המידע בבלוג אינו תחליף להתייעצות עם גורם רפואי מוסמך :-)

הכי פופולריים בבלוג

June 24, 2018

January 30, 2018

Please reload