top of page
  • עינת א. שמשוני

על יצירתיות והשראה - פוסט אורח עם רינה אפלבוים


ראשית – התנצלות. בתקופה האחרונה הבלוג סבל מהזנחה קשה. הוא לא היחיד, אגב. ישנם עוד היבטים רבים בחיי שהוזנחו בצורה מחפירה לאחרונה, אבל לא כאן המקום לפרט אותם. בואו רק נגיד שהקורונה אתגרה אותי באופן רציני ואני לא ממש עמדתי באתגר בהצטיינות. אז אם ציפיתם לפוסטים שעוסקים בעבודה תחת מגיפה או בהתמודדות עם חוסר ודאות כלכלית – צר לי שהתאכזבתם. אני לא בטוחה שיש לי מספיק תובנות בנושא.

מה כן למדתי מהקורונה? ובכן, שהיית סגר ממושכת עם חמישה ילדים בבית, לימדה אותי שיצירתיות היא שם המשחק ושהיכולת להסתכל על דברים בצורה שונה ויצירתית, היא דבר ששווה להקדיש לו מחשבה.

אז פניתי אל אחת הנשים היצירתיות ביותר שיצא לי להכיר, הלא היא רינה אפלבוים מסטודיו מנדרינה.

את רינה אני מכירה כבר כמה שנים ועוקבת בהשתאות אחרי העשייה שלה. הסטודיו שלה ברמת הגולן הוא אחד המקומות שהכי כיף להיכנס אליהם. לפני מספר חודשים הייתי בהרצאה שלה על יצירתיות והשראה והיא לגמרי העיפה לי את הסכך.

אז כפיתי את רינה להיפגש איתי וגלגלנו שיחה על יצירתיות, מקורות השראה ושיטות עבודה וזאת הייתה שיחה כל כך מעניינת, שאני משתפת גם אתכם בראיון שיצא ממנה. תהנו:

אז קודם כל, מי זאת רינה?

אני מעצבת ואמנית זכוכית. התחלתי את דרכי בלימודי אנימציה. אל עולם הזכוכית הגעתי במקרה, אחרי סדנא בודדת שהשתתפתי בה עם אמן זכוכית לפני חמש עשרה שנה. התאהבתי בתחום והמשכתי להתגלגל משם. בהתחלה זה היה בעיקר תחביב שניהלתי מהפינה במטבח. הכנתי לעצמי כל מיני תכשיטים צבעוניים ואנשים מאוד התלהבו מהם ושאלו אם אפשר לקנות וכך, לאט לאט, עם המון ניסוי ותעיה, פתחתי את הסטודיו והיום אני מעצבת ומייצרת תכשיטי זכוכית.

זאת רינה וזה הסטודיו שלה במושב נטור. כדאי לקפוץ לבקר

מאיפה את לוקחת השראה לעיצובים שלך?

אני כל הזמן מסתכלת סביבי ודגה דברים שתופסים לי את העין. כשאני רואה משהו שאני אוהבת, אני מצלמת ושומרת אותו בתיקייה. אני במיוחד אוהבת סדרות של דברים. זה יכול להיות גם שלישיית גרביים שאני אוהבת את הצבעוניות שלה. התיקייה הזו היא המקום שאני ניגשת אליו הרבה פעמים לפני שאני מעצבת קולקציה חדשה.

תמונה מתוך קטלוג הגרביים של יודפת ששמשה אח"כ כהשראה לצבעוניות של תכשיטים. מדליק.

מהם הדברים שהכי חשובים לך, כיוצרת, בתהליך העבודה?

אני חייבת לעבוד על מה שמעניין אותי. אני לעולם לא אעבוד על משהו שאני לא מוצאת בו עניין, רק בגלל שהוא מוכר. בגלל זה אני תמיד מחפשת את הסיפור שמאחורי המוצר שאני יוצרת. אני חייבת שתהיה שם משמעות, כמו למשל כשעצבתי שרשרת למלניה טראפ שנסעה לבית הלבן, חיפשתי סיפור שאני יכולה להתחבר אליו. כשאני מצלמת קולקציה חדשה, אני לא מצלמת קולקציה, אני מספרת סיפור. כך גם בהפקות שאני עושה.

ספרי קצת על ההפקות.

הפקות הן סוג של פיק בעשייה, זה לא משהו יומיומי אבל זה משהו שמאוד מזין את היצירה. אני מאוד אוהבת לעשות שיתופי פעולה וליצור הפקות עם יוצרים נוספים, למרות שזה לא תמיד פשוט. עבודה של כמה יוצרים ביחד מצריכה הרבה הכנה מראש.

אני עובדת הרבה עם לוחות השראה. פינטרסט הוא כלי מאוד חזק עבורי. יש לי עשרות תיקיות בנושאים שונים, שרובן סודיות ורק אני רואה אותן. כשאני עובדת על הפקה חדשה, אני יוצרת לוח השראה חדש ומשתפת אותו עם שאר השותפים שלי להפקה. כשיש לוח השראה מגובש, הרבה יותר קל להגיע למצב שכולם מיושרים על אותו דבר. הרבה יותר קל להסביר לאחרים מה אני רואה בעיניי רוחי ולמה אני רוצה להגיע.

מה יש בלוחות ההשראה האלה?

יכולות להיות שם דוגמאות לזווית צילום שמעניינת אותי, לסוגי תאורה, למבט שראיתי על דוגמנית ונראה לי מתאים, דוגמאות לשילובי צבעים או לארגון של סביבה.

הכנה מדוקדקת של לוח השראה יכולה להקפיץ את ההפקה ולהפוך את שיתוף הפעולה להרבה יותר פורה ומדויק. הפקות שבהן לא השתמשנו בלוחות השראה, היו פחות מוצלחות.

מתוך לוח ההשראה להפקת הסבתות (יש קישור בסוף)

בתור אישה סופר-יצירתית, את חושבת שיצירתיות היא חוש או כישרון שנולדים איתו או שזה משהו שאפשר לפתח?

יצירתיות היא לגמרי מיומנות שאפשר לרכוש. כשהגעתי ללימודים בקמרה אובסקורה, לא היה לי שום ידע ושום רקע באומנות. לא הכרתי אפילו מושגים בסיסיים ולא הכרתי את השפה הזו. בשבוע הראשון ללימודים לא הוצאתי אפילו מילה מהפה מרוב שהייתי בהלם. הלימודים שם ממש פתחו לי את הראש והראו לי שיש המון דרכים להביע משהו, שאם אני רוצה לתאר משהו, אני לא חייבת בהכרח לייצר אותו. אני יכולה להשתמש גם בכתמים או קווים.

עם הילדים שלי אני כל הזמן מנסה לפתח אצלם את היכולת הזו, להתבונן על דברים ולנסות להבין אותם בדרכים שונות.

בעיניי, יצירתיות ואומנות הם שני דברים שונים. לא כל אומנות היא יצירתית ולא כל יצירתיות מתבטאת בצורה אומנותית. יצירתיות היא היכולת לראות בעיה או צורך ולמצוא להם פתרון בדרך חדשה שהיא לא הדרך המתבקשת. איך את רואה יצירתיות?

אני חושבת שיצירתיות קשורה לסקרנות ולצורך להגיד משהו. מי שאין לו מה להגיד, שאין לו תשוקה לספר את הסיפור שלו, שלא מסקרן אותו לגלות משהו חדש, יכול להיות מאוד מאוד מוכשר אבל הכישרון הזה יישאר במקום קטן.

איך את מאתגרת את הסקרנות שלך?

בכל יום מחדש אני מנסה לפרוץ את הגבולות שהצבתי לעצמי אתמול. אף פעם לא אשאר במקום הבטוח של מכירת הדגמים 'שמצליחים תמיד' או של הסדנא 'שאנשים אוהבים', אלא אמשיך לחפש איך לחדש, לדייק ולעניין את עצמי ואת הלקוחות שלי.

מטבעי ומצעירותי אני מאמינה שאין דבר העומד בפני הרצון, וככה אני מלמדת גם את ילדיי ותלמידיי: תעזו, תחדשו, תתבוננו ותלמדו. מכל סיטואציה, מקום ואדם שתפגשו תוכלו לשאוב השראה.

מספר טיפים לחידוד היצירתיות?

1. ראיתם שילוב צבעים מוצלח שפתח לכם את הצ'אקרה? שימרו אותו. תוכלו לחזור ולהשתמש בו בפרויקטים שונים בהמשך.

2. אל תנסו לשאול "אבל מה יצא לי מזה?"

שתפו פעולה עם אמנים מתחומים שונים. סיעור מוחות יצירתי והיכרות עם אנשים, דומים ושונים מכם, זו תמיד מתנה גדולה.

3. אמצו נקודות מבט שונות.

מדי פעם חשוב לעשות 'זום אאוט' על הסביבה המוכרת, ואז לצמצם ולהתפקס מפרספקטיבה חדשה. נסו להסתכל על מקומות מוכרים מזוויות לא מוכרות.

4. שיברו תבניות והרגלים.

נסו ללכת עם גרביים שונים, נעליים 'לא זוגיות' או שילובי צבעים שלא נחשבים מתאימים. שחררו את עצמכם ואת ילדיכם מהסטנדרטים המקובלים, ההצלחה מובטחת!

מוזמנים להציץ בהפקות של רינה כאן.

או לבקר באינסטגרם מעורר ההשראה שלה כאן.

והנה הסיפור על עיצוב השרשרת של מלניה טראפ שאתם לא רוצים לפספס, ממש כאן.

231 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page