• עינת א. שמשוני

מעצב או מנהל פרוייקט?


לקוח בא אליכם כדי לעצב מוצר דפוס מסוים. זה יכול להיות מוצר פשוט כמו פלייר או מוצר מורכב יותר כמו ביתן תצוגה. בסופו של דבר, העיצוב שלכם צריך לעבור ממסך המחשב לעולם המציאותי ולעבור דרך בית הדפוס ואולי גם דרך עוד כמה אנשי מקצוע.

האם האחריות על כך מוטלת עליכם או על הלקוח? מי מטפל בהפקה? מה זה כולל? ואיך מתמחרים את זה?

דבר ראשון – הבחירה אם להיכנס לתחום הפקת הדפוס או לא היא בידיכם. על פניו, זה לא התפקיד שלכם. אתם מעצבים גרפיים ותפקידכם לעצב. אתם יכולים למסור ללקוח שלכם קובץ הפקה מוכן (כמובן, בהתאם לדרישות הסגירה שקיבלתם) ובזה לסיים את תפקידכם. ואתם יכולים גם לקחת צעד נוסף קדימה ולדאוג לתהליך ההפקה.

יתרונות:

א. שליטה על התוצר הסופי.

אין דבר יותר מבאס מלראות איך בית דפוס גרוע לוקח את העבודה שלכם ומחרב אותה. מעבר לעוגמת הנפש, זו גם פגיעה בשם ובמוניטין שלכם. אם העבודה נראית רע, זה לא מעניין אף אחד שעל המסך היא נראתה מדהים. כל עוד השם שלכם חתום עליה, אתם נפגעים מהעסק. כשאתם מנהלים את הפקת הדפוס אתם יכולים לבחור את אנשי המקצוע שאתם סומכים עליהם ולפקח על התהליך כך שיהיה לשביעות רצונכם.

ב. שירותיות.

לקוחות רבים נרתעים מההתעסקות עם תהליך ההפקה. הם לא ממש מבינים את התחום ואין להם מושג איך לנהל אותו. לפעמים פשוט אין להם זמן לזה. כשאתם לוקחים על עצמכם את ניהול ההפקה, אתם מרחיבים את השירות שאתם נותנים ללקוח וחוסכים ממנו עבודה שהוא לא מעוניין לבצע בעצמו.

ג. הגדלת רווח.

ניהול הפקה הוא לא דבר שעושים בחינם. זהו שירות נוסף שאתם נותנים וכמובן שאתם גובים עליו תשלום בהתאם. ישנם פרויקטים בהם שולי הרווח מניהול ההפקה יכולים להיות אפילו גבוהים יותר מעלות העיצוב.

חסרונות (כי תמיד יש גם חסרונות):

א. סיכון ואחריות.

ברגע שלקחתם על עצמכם את ניהול ההפקה, אתם נושאים באחריות מלאה לתוצר הסופי. זה אומר שאתם נדרשים לקחת אחריות על עבודה של מישהו אחר. אם הוא יפשל,זו בעיה שלכם ואתם תצטרכו לריב איתו. אם יפגר בלוחות הזמנים, אתם תאלצו לפצות את הלקוח. מבחינת הלקוח, זה תפקידכם לספק לו מוצר מודפס ואיכותי ובמועד שסוכם.

ב. יותר עבודה.

קחו בחשבון שניהול הפקה דורש זמן והתעסקות. חשבו טוב אם מתאים לכם לעשות את זה.

ג. הגדלת מחזור כספים.

אל תתבלבלו, הגדלת מחזור כספים אינו בהכרח הגדלת רווח אבל ברגע שאתם מנהלים את ההפקה, כל תשלומי ההפקה יעברו דרככם. אתם תשמשו צינור להעברת כספים בין הלקוח לדפוס ולפעמים מדובר בסכומי כסף גדולים, דבר שיכול לסרבל את מערך ניהול החשבונות שלכם. במיוחד אם אתם עוסק פטור. זה משהו שכדאי להתייעץ לגביו עם רו"ח.

אז בחנתם את היתרונות מול החסרונות והחלטתם ללכת על זה. מה צריך לדעת?

א. עבדו רק עם בעלי מקצוע שאתם סומכים עליהם.

הם בדר"כ לא יהיו הזולים ביותר אבל זכרו שאתם אלה שנושאים באחריות ולכן אם הדפוס יפשל, אתם אוכלים אותה. סבא שלי תמיד היה אומר "מי שקונה בזול, משלם ביוקר" וסבא שלי היה מאוד חכם.

כשלקוח מבקש ממני לנהל את ההפקה אני תמיד מיידעת אותו מראש שזה יצא לו יקר יותר מאשר לנהל את ההפקה לבד. גם כי אני לוקחת את עמלת התיווך וזמן העבודה שלי וגם כי אני עובדת עם הטובים ביותר.

ב. אל תחפשו קיצורי דרך.

לכו אל בית הדפוס, תסתכלו על עבודות, בחרו את הנייר אחרי שראיתם אותו, בקשו דוגמאות הדפסה, אל תוותרו על אייריס והעתק שמש והכי חשוב – תמיד תמיד תמיד תהיו נוכחים בזמן ההדפסה.

ג. ניירות, ניירת ושוב ניירת.

דאגו שכל מה שסיכמתם מול בית הדפוס יהיה כתוב וחתום. החל מהמחיר, דרך נוהל העבודה, לוחות הזמנים, אופן האספקה וכלה בתנאי התשלום. שימו לב שיש לכם הצעת מחיר מסודרת, תעודת משלוח וקבלות על הכל.

ד. תנאי תשלום.

כפי שכבר ציינתי, בעבודות מהסוג הזה, אתם תהיו צינור וחשוב מאוד שבצינור לא יהיה חור. אם הלקוח שלכם משלם לכם בשוטף + 30, סגרו עם הדפוס שאתם משלמים לו בשוטף + 60, כדי שלא יווצר מצב ששילמתם לדפוס עוד לפני שקיבלתם את הכסף מהלקוח.

ולשאלת השאלות – איך מתמחרים את זה?

את תמחור ניהול ההפקה שצריך לחלק לשלושה מרכיבים (נעבור למספרים כי די עם אותיות):

  1. עלות ההפקה – כמה בית הדפוס גובה על העבודה.

  2. זמן ועלות העבודה שלכם – נסיעות לבית הדפוס יגזלו מכם ימי עבודה והוצאות נסיעה.

  3. עמלת תיווך – זה בעצם מה שהלקוח משלם על הערך המוסף שאתם נותנים לו בכך שאתם חוסכים ממנו את ניהול ההפקה. עמלת התיווך יכולה להיות בין 10% ל-30% מסך עלות ההפקה. זה תלוי ברמת המורכבות של הפרויקט והמאמץ שנדרש מכם. ככל שסכום ההפקה נמוך, כך העמלה גדולה יותר. למה? כי אם אתם מבזבזים יום עבודה בשביל לפקח על הדפסה של 100 פליירים, כדי שזה יהיה משתלם עבורכם.

יש לכם עוד שאלות על הנושא הזה או על נושאים אחרים שעולים בבלוג?

מוזמנים להצטרף לקבוצת הפייסבוק החדשה "צרות של מעצבים" בקישור כאן.